MANUÁLTERÁPIA

BARVICSENKÓ MANUÁLTERÁPIA

A mozgató szervrendszer visszafordítható elváltozásait célzó kézzel végzett diagnosztikai és gyógyító eljárások összessége. Az emberi test csontjainak helyzetét, ízületeinek és az izomrendszer állapotát, az idegrendszeri kontroll milyenségét mérjük fel és kezeljük speciális fogásokkal.

A manuálterápia során egy mozgásszervi anamnézist veszünk fel, figyelembe véve a szakorvos által felállított diagnózist, a leletek eredményét. A testtartás- és mozgásvizsgálat elvégzése után funkcionális diagnózist állítunk fel, amely alapján egyénre szabott kezelési tervet készítünk. A legfinomabb izomenergia technikáktól indulva a határozott kontakt technikákig széles skálán választjuk meg a kezelés intenzitását a páciens problémája (gerincsérv, csontritkulás, belszervi, reumatológiai alapbetegségek), életkora, a diszfunkció eredete (neuromusculáris, fasciális, ízületi, idegi) szerint. A kezelést követően a páciens mobilizáló, nyújtó és stabilizáló tornagyakorlatokat kap az elért állapot megőrzésére és fejlesztésére. A manuálterápia végzése egyetemi diplomához kötött. Mind önállóan, mind az orvosi kezelés kiegészítő részeként alkalmazható akut és krónikus fájdalmakban egyaránt.

MULIGAN MANUÁLTERÁPIA

A Muligan manuálterápia kidolgozója és kifejlesztője egy új-zélandi gyógytornász Brian Muligan.

A Muligan-módszer lényege, hogy mialatt a kezelő passzívan mobilizálja a beteget addig a beteg maga is aktív mozgást végez. Így az ízületben lévő pozíciós elváltozás korrigálódik és fájdalommentessé válik. A módszer az íz felszínek egymáson való speciális csúsztatásán alapszik. A technika alkalmazása során ízületi relaxáció,tok-és a szalagok minimális nyújthatósága, az ízületi játék helyreállítása eredményeképp a fájdalom csökkentésére törekszünk. A terápia alkalmazási területeit képezi a túlterhelésből származó különféle statikai problémákat fent tartó problémák, mint például teniszkönyök, golfkönyök, zsugorodások, kontraktúrák, gerincfájdalmak, csípőfájdalom, térdfájdalom, akut rándulások, ízületi kopások, ín-és izomgyulladások, fejfájás,szédülés arthrosis, beszűkült ízületi mozgások.

Az eljárás fontos lépése az önterápiára való megtanítás, hogy a beteg néhány alakalom után önállóan is el tudja végezni a gyakorlatait.

CRANIO-SACRAL TERÁPIA

A craniosacralis terápia a manuálterápás eljárások egyik váll faja.

A rendszer tanulmányozását a 70-es években Upledger oszteopata orvos kezdte el.

A craniosacralis terápia finoman kezeli és érinti meg a kötőszöveti-és idegrendszer területét, melyet ún. craniosacralis rendszernek nevezünk. Ez a rendszer magába öleli a koponya, gerincoszlop és a keresztcsont membrán kapcsolatait illetve az agyat és a gerincvelőt tápláló és körülvevő agyi-gerincvelői folyadékot.

A lágy és biztonságos kezelőfogások alapját a koponya légzési ritmusa adja, mely egy hidraulikus pumpamechanizmuson alapszik. Ezt a pumpamechanizmust a agyvíz (liquor) keringése hozza létre az agyhártyák között. A terápia során mikromanipulációt fejtünk ki, amely a koponyacsontok, a gerincoszlop és a fasciarendszer mikromozgásainak korrigálásán alapul.

A kezelés rendkívül pozitív hatással van a szív-és érrendszerre, az immunrendszerre, a csont-és izomrendszerre a központi-és perifériás idegrendszerre, különböző belszervekre és testnedvekre és a nem utolsó sorban a test energiarendszerére is.

VISCERÁLIS MANUÁLTERÁPIA

A terápia kifejlesztője Jean Pierre Barrel, francia oszteopata orvos. A módszer a viscerális, azaz belső szervek, mint a máj, gyomor, lép, belek, vesék, kis medencei szervekkezelésén alapszik. A terapeuta a hasfalon keresztül, finom tapintás útján diagnosztizál és végzi el a kezelést. Lágy manipulációkkal és enyhe manuális erőbehatással oldja a belszervek területén kialakult feszüléseket, mellyel javítja a szervek mozgását, keringését. Ezzel kialakítva egy optimálisabb belső szervi működést a kezelt területen és a kezelt belső szervvel kapcsolatban lévő környező régióban is.

A módszer alapja hogy a szervezet optimális egyensúlyának fent tartásához elengedhetetlen a belső szervek és a többi szerv valamint mozgatórendszer közötti harmonikus működés.

Az egyensúly kulcsát a fascia hálózat rendszere adja, ami egy egységként működik, körülveszi a belső szerveket, izmokat, inakat, ízületeket, idegeket és össze is kapcsolja őket. ha egy belső szerv nem tud megfelelően mozogni, akkor annak hatása a fascia rendszeren keresztül kihat a mozgató rendszerre is, így esetlegesen kialakítva egy diszfunkciót, vagy mozgásbeszűkülést, melynek végeredményképp a fájdalom megjelenik. Ez az összefüggés visszafelé is működik, tehát ha egy szövet feszes, akkor az hatással van a hozzá tartozó belső szerv működésére is.

Gyakran egy – egy mozgásszervi panaszt (hát-,derék-,nyak-,váll-, csípő..stb.) csökkenteni vagy fájdalommentessé tudunk tenni egy belső szervi funkció helyreállításával.

TERRIER TERÁPIA

A módszer egy olyan manuális kezelési forma, amely együttesen alkalmazza a masszázs, illetve a passzív ízületi mobilizáció elemeit, az adott ízület nyugalmi helyzetében. A terápia részeit manővereknek nevezte el és kidolgozta őket az egyes testtájaknak megfelelően.

A technikát dr.J.C. Terrier (1918-1992) ortopéd – reumatológus szakorvos fejlesztette ki. A kezelés célja az izomtónus normalizálása, lazítása, ezáltal a fájdalom csillapítása, valamint a mozgástartomány növelése. A kezelés menete: részletes anamnézis és betegvizsgálat után a gyógytornász elvégzi az adott testtáj manővereit. A kezelés során a terapeuta óvatos masszírozó, nyújtó, valamint mobilizációs fogásokat alkalmaz az adott ízület állapotának megfelelően. A kezelést ajánljuk: különböző ízületi fájdalmaknál (nyak, hát, derék, váll,csípő) ízületi kopásoknál, izomtónus zavaroknál , reumás betegségeknél , sérülések után (a gyorsabb rehabilitáció, illetve a mozgástartomány mihamarabbi visszaszerzése érdekében) műtétek után.

FASCIÁLIS MANIPULÁCIÓ

by Stecco

A Stecco Method akut és krónikus mozgásszervi -és belszervi panasszal rendelkező páciensek terápiás eszköze. Célja a legrégebbi trauma felderítése, mely az évek során kompenzációs folyamatokat indított el a szervezetben. A kezelés szigorú menetrendszerű, szabályozott anamnézisfelvétellel kezdődik, majd az ez alapján felállított okkutató hipotézistervezés, mozgásvizsgálat, palpációs vizsgálat után következik maga a kezelés. A kezelés kissé-közepesen fájdalmas, célja a legősibb, mindent felborító elváltozás kezelése, mely után a többi kompenzációs mechanizmusok kezelése már nem szükséges.